Τελευταία ευκαιρία για τους νέους αυτοκινητοδρόμους


«Άγνωστος Χ» για την επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών παραμένουν οι τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα.
Πλήρως δικαιωμένοι αισθάνονται σήμερα όσοι «κρατούσαν μικρό καλάθι» στις προ μηνών εξαγγελίες του διδύμου Ρέππα-Μαγκριώτη περί άμεσης επανεκκίνησης των κατασκευαστικών εργασιών στα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα οδικά έργα.
Κοινό μυστικό στον κλάδο των κατασκευών είναι ότι αφορμή για το «λουκέτο» στα εργοτάξια των πέντε υπό κατασκευή οδικών αξόνων υπήρξε η αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων του Δημοσίου, δηλαδή η μη έγκαιρη παράδοση των απαιτουμένων χώρων ή η καθυστέρηση της επιστροφής του ΦΠΑ στις κοινοπραξίες παραχώρησης και κατασκευής των έργων. Ως αποτέλεσμα, οι τράπεζες διέκοψαν τη χρηματοδότηση και επιζητούν την αναπροσαρμογή των επιτοκίων δανεισμού στο 6% από 2% (όπως προβλεπόταν στις συμβάσεις του 2007). Στο πλαίσιο αυτό, τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών είχαν ανακοινώσει τον περασμένο Απρίλιο τη δημιουργία ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, που θα λειτουργούσε ως εγγύηση για την επιστροφή των τραπεζών στα έργα. Τρεις μήνες αργότερα το Υποδομών ανακοίνωσε τη σύναψη αρχικού πλαισίου συμφωνίας με τις εταιρείες, μια «έξωθεν καλή μαρτυρία» ότι Δημόσιο και κατασκευαστές υιοθετούν «κοινή γραμμή» ως προς τη διαχείριση της κρίσης στα μεγάλα έργα.Ως τότε η «μάχη των εντυπώσεων» είχε κερδηθεί, ωστόσο σήμερα αποδεικνύεται ότι ο κίνδυνος να χαθεί ο πόλεμος της επαναλειτουργίας των εργοταξίων είναι τεράστιος. Η αιτία; Τα προβλήματα που οδήγησαν σε τέλμα τα μεγάλα έργα εξακολουθούν, σε μεγάλο βαθμό, να υφίστανται. Εκκρεμεί η εκτέλεση σημαντικού τμήματος των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων, οι διαπραγματεύσεις κατασκευαστών – Δημοσίου – τραπεζών παραμένουν μετέωρες και το Υποδομών φαίνεται να επιμένει -όπως προκύπτει από πρόσφατη ανακοίνωσή για τα έργα- στη μάχη των εντυπώσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Κ», το υπουργείο Οικονομικών, που εμπλέκεται στο χρηματοοικονομικό σκέλος των διαπραγματεύσεων, έχει ολοκληρώσει την επεξεργασία πρότασης που θα άρει από το αδιέξοδο τα μεγάλα έργα, ωστόσο αυτή, προς το παρόν, δεν έχει παρουσιαστεί στους κατασκευαστές και στο Δημόσιο.
Πολιτική κόντρα
Από τις πρώτες ημέρες στην καρέκλα του υπουργού Υποδομών, ο κ. Ραγκούσης ξεκαθάρισε ότι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο μέτωπο των έργων αποτελεί δισεπίλυτη εξίσωση. Γιατί;
Οι 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα εξακολουθούν να αποτελούν «άγνωστο Χ», καθώς για την ώρα αγνοείται πώς θα «καμφθεί» το αίτημά τους για αναπροσαρμογή των επιτοκίων δανεισμού στο 6% από το 2%, σε μια συγκυρία κατά την οποία τα πιστωτικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν σειρά εσωτερικών προβλημάτων.
Έχει αρχίσει να διαφαίνεται η διάσταση απόψεων -ορισμένοι προτιμούν να μιλούν για κόντρα- μεταξύ των κ.κ. Ραγκούση και Μα-γκριώτη. Καίτοι σε δημόσιες τοποθετήσεις του ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρει ότι «το Δημόσιο έχει λύσει όλα τα προβλήματα που κληρονόμησε από την κυβέρνηση», ο κ. Ραγκούσης έχει παραδεχτεί ότι τα οδικά έργα βρίσκονται στο «σημείο μηδέν».

Είναι αξιοσημείωτο ότι σε απόφαση της 29ης Ιουλίου, που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών και αφορά την έγκριση πίστωσης περίπου 92 εκατ. ευρώ σε μια από τις πέντε κοινοπραξίες, επισημαίνεται ότι δεν επιτεύχθηκε η προβλεπόμενη αποκλειστική τμηματική προθεσμία, «με αποκλειστική αρμοδιότητα του Δημοσίου, λόγω καθυστέρησης παράδοσης χώρων».Πράγματι, παρότι στην τελευταία ανακοίνωσή του το αρμόδιο υπουργείο σημειώνει ότι «εκκρεμότητες υπήρχαν, όπως οι απαλλοτριώσεις, μέχρι το καλοκαίρι του 2009», μεγάλο «αγκάθι» σε όλα τα αυτοχρηματοδοτούμενα οδικά έργα αποτελεί η αργή εκτέλεση των απαλλοτριώσεων. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές των παραχωρησιούχων, η μη έγκαιρη παράδοση επιφάνειας ακόμα και 500 μέτρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε αναστολή των κατασκευαστικών εργασιών.

Διόδια -επεκτάσεις Αττικής
Όσον αφορά την πολυκαιρισμένη εξαγγελία της μείωσης των διοδίων έως και 50%, έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες, με το εγχείρημα να αποδεικνύεται πλέον στην πράξη ότι αποτελεί δισεπίλυτο γρίφο.

Την ίδια στιγμή, εάν το αδιέξοδο στα οδικά συγχρηματοδοτούμενα έργα δεν αρθεί, στελέχη των κατασκευαστικών ομίλων αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν επενδυτές που θα επιδιώξουν να αναλάβουν την εκτέλεση νέων έργων με το σύστημα της παραχώρησης ή ακόμα και της Σύμπραξης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Στο πλαίσιο αυτό, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το «Κ», παραμένει «ανοικτή» η πρόταση που είχε επαναδιατυπώσει, μέσω του «Κ» τον Φεβρουάριο του 2010, ο επικεφαλής της Άκτωρ, Δημήτρης Κούτρας, για την υλοποίηση των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής με ίδια κεφάλαια, με αντάλλαγμα την πενταετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

«Ήδη από το 2009 το εφαρμόζει ακόμα και η Γαλλία, και μάλιστα με την άδεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης», είχε σημειώσει ο κ. Κούτρας.

Advertisements
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: